انستجرام

13 أغسطس 2023

نشرة أخبار ماركتنج بالعربى

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

في ماركتنج بالعربي عارفين انك مهتم تكون مواكب لكل تحديث جديد بيحصل ولأن كل تحديث بيحصل في ثواني، عشان كده من خلال منصتنا، هتعرف كل جديد لأننا أول منصة عربية بتوضح معلومات عن مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي كل يوم. عشان كده هنوضح لك أهم التحديثات اللي حصلت الاسبوع ده:



‏ ‎يختبر انستجرام ميزة لزيادة المشاركة على التطبيق:


يختبر انستجرام ميزة جديدة هتشجعك على المشاركة، وهتسمح للمستخدمين بإضافة صور وفيديوهات كتير لبوست موجود بالفعل، وصاحب البوست يقدر يقبل الإضافة إلى المحتوى الخاص به او يقوم بإزالة الاضافة على حسب رغبته.



مزايا جديدة لتطبيق ثريد Threads:


تقوم ميتا Meta على إضافة مميزات جديدة على تطبيق ثريد Threads منها:


إضافة اختيار ارسال رسالة إلى انستجرام Send on Instagram، من تطبيق ثريد Threads لأصدقائك على رسائل انستجرام Instagram DM.


إضافة زر الاشارة إلى شخص " منشن" Mention على الحسابات الشخصية Profiles، وهتقدر تقوم بعمل منشن لأي حساب على البوست اللي تختاره.


تقدر تقوم بإضافة وصف كتابي على الصور اللي هتنزلها على تطبيق ثريد Threads.



‏ ‎ يختبر واتس اب ميزة جدولة المكالمات:


يختبر واتساب ميزة جديدة وهي جدولة المكالمات في الجروبات Groups، واللي من خلالها هتقدر تفكر أعضاء الجروب بوجود مكالمة في وقت معين، وتقدر تستفيد من الميزة دي في اجتماعات العمل.


طريقة جديدة لتسجيل الدخول على واتس اب:


ميزة جديدة هتكون متاحة على واتس اب، وهي زر كلمة المرور Passkey، اللي هيسمح لك بالدخول على واتساب من خلال البصمة Fingerprint أو كلمة مرور الموبايل Screen Lock، ومش هتحتاج انك تحفظ كلمة المرور Passkey كل مرة وبسهولة ممكن تحفظها على مدير كلمة المرور على جوجل Google Password Manager.


يضيف فيس بوك ميزة جديدة بخصوص الريلز:


يقوم فيس بوك بتعديلات جديدة عشان يحسن من مزايا الريلز، ومنها انه ضاف ميزة "قص" Crop اللي هتسمح لك بقص الصور او انك تغير مقاس الصورة Resize، وإعادة الدوران Rotate للفيديو.


يختبر انستجرام الذكاء الاصطناعي في إنشاء الصور:


يقوم انستجرام بإضافة ميزة جديدة وهي إنشاء الصور بتقنية الذكاء الاصطناعي ونشرها مباشرة على تطبيق انستجرام، من خلال أداة GenAI Creator، واللي هتسمح لك انك تكتب وصف سريع عشان تنشئ الصور.


بكده عرفت ايه التحديثات اللي حصلت الاسبوع ده في عالم الـ Marketing بالعربي، من وجهة نظرك هل شايف ميزة الذكاء الاصطناعي اللي هيتم اضافتها على انستجرام هتكون مفيدة ليك ولا لأ؟ كمان بعد اضافة ميزة تسجيل الدخول إلى واتس اب من خلال البصمة او كلمة مرور الموبايل هل بالنسبة لك ميزة فعلية تقدر تعتمد عليها؟ شاركنا برأيك في الكومنتات وقولنا ايه التحديث المهم من وجه نظرك

كمان لو عايز تعرف كل جديد بيحصل في عالم الديجيتال ماركتنج بالعربي تابع كل مقالاتنا اول بأول كل يوم في ماركتنج بالعربي عشان تتابع كل جديد وممكن تحصل على كورس التسويق الالكتروني من جوجل وإجابة كتير من الاسئلة اللي بتدور عليها.

وكمان لو محتاج شركة اعلانات هتعرف ازاي تختار افضل شركة اعلانات سوشيال ميديا من خلال مقالاتنا ولو مهتم تعرف اكتر عن مجال الـ ديجيتال ماركتنج بالعربي كل ده واكتر وضحناه في مقالاتنا السابقة.

بنشجعك انك تكتب كومنت وتسألنا على أى حاجة هنرد عليك فورا، وقولنا ايه رايك في التحديثات الجديدة.


إقراء أيضا

 اهم اخبار السوشيال ميديا

لينكد إن

لينكد إن

8 يناير 2024

اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023

لذلك سنوضح لك اهم اخبار السوشيال ميديا لعام 2023 حتى تكون مواكب لكل تحديث في عالم الـ Marketing بالعربي.

تحديثات جوجل لعام 2023

فيسبوك

فيسبوك

4 يناير 2024

تحديثات جوجل لعام 2023

تحديثات جوجل لعام 2023 لا تقتصر فقط على تحسين أداء محرك البحث، بل تعكس أيضًا الابتكار والتحسين المستمر. تعمل جوجل باستمرار على تلبية احتياجات المستخدمين وتوفير تجربة بحث متميزة، لذلك التحديثات تعكس تلك الجهود.

ما هو التسويق الالكتروني

فيسبوك

فيسبوك

21 ديسمبر 2023

ما هو التسويق الالكتروني 2024

تعرف على اخر التحديثات في مجال الديجتال ماركيتنج للاجابة عن سؤال ما هو التسويق الالكتروني و افضل طرق تطبيقه في عام 2024!

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

17 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

كن دائما على دراية باخر تحديثات السوشيال ميديا و الديجيتال ماركتنج على مستوى العالم من خلال منصة ماركتنح بالعربي

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

انستجرام

انستجرام

10 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي الأسبوعية

تعرف على اخر تحديثات السوشيال ميديا واخر اخبار مجال الديجيتال ماركتنج بالعربي من خلال منصة ماركتنج بالعربي ، اول منصة عربية في الاشرق الاوسط متحصصة في مجال التسويق الالكرتوني و الديجيتال ماركتنج

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

انستجرام

انستجرام

3 سبتمبر 2023

نشرة اخبار ماركتنج بالعربي

تابع كل اخبار مجال الماركتنج بالعربي و تحديثات السوشيال ميديا من خلال منصة ماركتنج بالعربي وهي أول منصة عربية في الشرق الأوسط متخصصة في مجال الديجيتال ماركتنج